Menu
EUR

Accu & werking

Voor meer info zie ook de rubriek Gebruiksaanwijzing en de rubriek Technische informatie.



BELANGRIJK! 
Zorg ervoor dat u goed op de hoogte bent hoe u met het product moet omgaan. Bewaar altijd de aankoopbon want deze heeft u nodig bij een eventuele garantie aanvraag. Voor informatie kunt u ons altijd bellen op 073-6445734 of mailen naar [email protected]. De garantie gaat in op de datum die op de factuur staat. Op al onze accu's zit natuurlijk garantie: algemeen Dynac 2 jaar, LP motor 6 maanden op fabrieksfouten, materiaal fouten en productie fouten, NIET op capaciteit verlies, gebruikersfouten of (in)directe vervolgschade van de klant of derde.

ALGEMEEN: 
De accu is als het ware een bak waarin stroom wordt opgeslagen (soort buffer) en kan dat bewaren tot een verbruiker er om vraagt, bijvoorbeeld bij het starten van een motor. Op z'n moment vraagt de startmotor veel stroom en de accu kan deze dan leveren / afgeven. De dynamo (of een acculader) zorgt ervoor dat de accu weer geladen wordt zodat de accu (opslag) weer vol zit en weer klaar is om te leveren op een moment dat er weer naar gevraagd wordt. Omdat stroom moeilijk is om op te slaan wordt de elektrisch stroom die de dynamo of lader levert omgezet in chemische energie en als er weer stroom gevraagd wordt van de accu wordt deze chemische energie weer omgezet in stroom. Omdat er dus een chemische proces in de accu plaats vind valt de accu ook in de rubriek gevaarlijke stoffen.

WERKING VAN DE ACCU: 
Een accu is een kunststof bak gevuld met zwavelzuur met daarin meerdere dunne loodplaatjes die helemaal in de vloeistof zitten (zeg maar onder water staan). Doordat het lood in het zwavelzuur zit ontstaat er een chemische reactie en wordt het lood omgezet in loodsulfaat oftewel het wordt PbSO4. Doordat er positieve (+) en negatieve (-) platen in zitten ontstaat er spanningsverschil tussen de platen. Dit was de simpele uitleg en ik kan wel helemaal in detail uitleggen hoe en wat er gebeurt maar daar worden de meeste mensen niks wijzer van.

HOE IS EEN ACCU OPGEBOUWD: 
De bak van de accu is opgedeeld in 6 even grote gedeeltes ook wel cellen genoemd, dus 6 cellen per accu.
In elke cel zitten 2 soorten loodplaten, positieve en negatieve. De positieve en negatieve platen worden gescheiden door een separator oftewel simpel gezegd een kunststof plaatje. Door dit kunststof plaatje er tussen te doen wordt voorkomen dat er kortsluiting ontstaat. Elke cel is ongeveer 2,1 volt en door de cellen serie te schakelen ontstaat er 12,6 volt.

LOODPLATEN (plus & - platen): 
Door alle positieve + platen te verbinden met de plus en natuurlijk de negatieve - platen te verbinden met de - worden de spanningen gescheiden. Omdat dit niet aan de buitenkant is te zien en om verwarring tegen te gaan wordt de + vaak rood aangemerkt en is deze pool ook dikker gemaakt dan de min pool.

ACCUCELLEN: 
Alle accucellen zijn gevuld met een mengsel van zwavelzuur met gedemineraliseerd water ook wel elektrolyt genoemd. In gedemineraliseerd water oftewel gedestilleerd water zitten geen verontreinigende stoffen meer. De accu is zover gevuld dat het vloeistof niveau boven de accu platen is. Accu's met vuldoppen kun je altijd nog navullen met gedestilleerd water en Let Op! NOOIT met zuur bijvullen. Bij onderhoudsvrije accu kun je niet meer bijvullen en zit er voldoende vloeistof in voor de levensduur van de accu.

HET LADEN EN ONTLADEN VAN EEN ACCU: 
De ladingstoestand van een accu met vuldoppen kan men meten met een zuurweger en voor dichte accu's heeft men een tester nodig. Om er voor te zorgen dat dit goed is en blijft heeft men een goede lader nodig.


De meest gemaakte fout is dat men een goedkope lader koopt en men niet weet wat men doet.
1. Wat heel belangrijk is dat de lader een laad programma heeft voor de soort accu die men wil laden, dus heeft u een GEL accu moet de lader daar geschikt voor zijn enz.
2. Ook moet de lader voldoende capaciteit hebben dat houd in dat de lader een capaciteit moet hebben van 10% van de accu, dat betekent dat bij een accu van 100 ah de lader 10 ampère moet zijn (30% maximum).
Een goede lader heeft vaak een microprocessor (computertje) met diverse laad programma's en deze lader zorgt er ook voor dat de accu goed geladen wordt, niet onderladen en zeker ook niet overladen. In beide gevallen wordt de levensduur aanzienlijk korter, een goed geladen accu gaat het langst mee.

Staat een accu lang stil laad hem dan 1 keer per maand op zodat deze lekker vol blijft, dit moet omdat een accu altijd lichte zelfontlading heeft en er vaak nog wat verbruik is door de installatie waar de accu aangekoppeld is en in sommige gevallen kan er altijd wat lekstroom zijn. Dit is ook de reden dat er vaak een druppellader wordt gebruikt want die zorgt ervoor dat de accu lekker vol blijft. Ook voor de druppellader geldt dat hij voldoende vermogen moet hebben want vaak denkt men dat je met een druppellader van een motorfiets ook alle auto accu's kan druppelladen en dat is meestal niet zo. Vaak staat op de achterkant van de lader wat de capaciteit is of welke capaciteit accu's je kan opladen.

CAPACITEIT VAN EEN ACCU: 
De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Ampère - uur afgekort Ah, dit wordt door middel van een test vastgesteld. Bij een accu test gaat men uit van een duur van 20 uur, dus als men een accu heeft van 100 ah dan zou deze accu 20 uur lang 5 ah per uur moeten kunnen geven (100 ah : 20 uur = 5ah), het voltage mag na deze test niet lager zijn dan 10,5 volt.

WAT IS KOUDSTARTSTROOM: 
Met koudstartstroom wordt aangegeven hoe snel een accu energie kan leveren, dit is vooral belangrijk bij het starten van een motor. De aanduiding van koudstartstroom wordt meestal aangegeven met EN CCA.
Omdat in een accu een chemische reactie plaatsvind zal de stroomafgifte bij koud weer lager zijn.



HOE KOPPEL IK EEN ACCU LOS: 
Een accu kan om een paar redenen ontkoppeld moeten worden, bijvoorbeeld als de accu defect is maar ook bij bepaalde werkzaamheden is het verstandig de accu te ontkoppelen. Hiermee voorkom je dat er kortsluiting ontstaat tijdens een reparatie. Ontkoppel altijd eerst de - pool dit is vaak een bruine kabel ook wel de massa genoemd en deze zit aan de carrosserie vast. Omdat het niet veel werk is kun je het beste ook de rode + kabel losmaken, door dit te doen ben je er zeker van dat er nooit kortsluiting kan ontstaan tijdens werkzaamheden. Ben je klaar met de reparatie of heb je de nieuwe accu geplaatst dan sluit je eerst de rode + kabel aan en als laatste de bruine - kabel.

HOE GEBRUIK JE STARTKABELS IN GEVAL VAN NOOD: 
Als je auto niet start omdat de accu leeg is moet je of eerst de accu opladen met een acculader of je maakt gebruik van startkabels. Als je gebruik maakt van startkabels om je auto op te starten dan moet je later toch je accu nog opladen met een acculader. De meeste mensen denken dat ze een accu kunnen vol rijden nadat ze de auto met startkabels aan de gang gemaakt hebben maar dat gaat echt niet je krijgt er wel wat stroom in maar niet echt vol en dus ben je genoodzaakt de accu na te laden met een geschikte acculader.

               Let op! Voorkom altijd dat rood en zwart elkaar raken, anders ontstaat er kortsluiting.                
Gebruik dus nooit te dunne startkabeltjes, deze hebben teveel weerstand en je hebt kans dat het voertuig dan nog niet wil starten. Hieronder lees je de volgorde van aansluiten.

9 stappenplan:

1. Zet je motor af, doe je radio uit en schakel alle andere elektronica uit in je pechauto.
2. Open de motorkap van de auto die niet start en van de hulp auto, weet je niet hoe dat werkt, kijk dan even in het instructieboekje.
3. Eerst gaan we de klem van de rode startkabel aansluiten (ROOD + PLUS KABEL) op de + van de accu van de hulpauto en daarna op de rode + van de pech auto. Zorg ervoor dat ze stevig vastzitten zodat ze niet los schieten.
4. Dan pakken we de zwarte startkabel (ZWART - MIN KABEL) en sluiten we die aan de - van de accu van de hulpauto en daarna op de - van de pechauto. Bij de pechauto mag u de zwarte - kabel ook op het motorblok zetten zolang het maar goed vastzit.
5. Start de hulpauto en laat de motor minimaal 5 minuten draaien zodat je eigen accu alvast een beetje kan laden.
6. Start nu de pechauto en laat deze 5 minuten draaien (laat de startkabels nog aan beide auto's vastzitten). Let op dat je niet te lang doorstart als de auto niet aanslaat, start kortstondig met pauzes ertussen anders belast je de startmotor te veel en worden de startkabels zeer warm wat weer slecht is voor deze onderdelen.
7. Zet van beide auto's eerst de aanjager, verlichting en de achterruitverwarming aan, dit is voor de bescherming van de elektronica tijdens het loskoppelen van de kabels.
8. Als de motor 5 minuten loopt, kun je de startkabels in omgekeerde volgorde afkoppelen. Dus eerst de zwarte kabel van de pechauto daarna de zwarte bij de hulpauto, dan pas de rode van de pech auto en als laatste van de hulp auto.
9. Als laatste bedank je natuurlijk je redder in nood en ga je 15 - 30 minuten rijden zodat je accu niet weer meteen leeg is. Wij raden aan om de accu toch nog op te laden met een geschikte acculader want rijden alleen is NIET voldoende. Een goede acculader mag best 12-24 uur laden zodat de accu weer goed vol is.


HOE KAN IK SIMPEL EEN ACCU METEN: 
Door enkele simpele metingen kun je al een heel eind erachter komen of je accu slechter is en of je dynamo nog goed oplaad of dergelijke. METEN IS WETEN en alleen door meten kom je erachter wat er mis is. Het meten van de laadspanning (bij een startaccu) is zeer belangrijk omdat het mede de levensduur van je nieuwe accu bepaald, plaatst u een nieuwe accu en de laadspanning is te laag of veel te hoog dan zal de accu naar verloop van tijd (dit kan wel een half jaar tot een jaar duren voordat hij uitvalt) weer kapot gaan. Bij een te lage spanning wordt de accu van binnen aangetast (sulfatering) en zal de accu kapot gaan naar verloop van tijd, dus gaat de accu kapot door een defecte dynamo dan valt dat niet onder de garantie. Wat je nodig hebt is een voltmeter of multimeter en maak van elke meting een foto zodat wij altijd kunnen meekijken zodat ook wij een indruk van de situatie kunnen krijgen.

1. Draai de schakelaar van de meter op de stand V  met het getal 20.
2. Meet met de pennen van de meter op de accupolen van de accu, maak van het resultaat een foto met je mobiel.
3. Start de auto en wacht enkele minuten en meet dan opnieuw en maak daar ook een foto van, je zult zien dat het voltage oploopt.
4. Zet de motor uit en wacht ca. 2 uur en meet opnieuw de accu (niet starten of gebruiken tussendoor) en maak weer een foto.
5. Als laatste meet je de volgende morgen de accu nog een keer en mail of whatsapp je alle 4 de foto's naar ons zodat wij kunnen meekijken om te kijken wat het probleem is.
Dit is gratis en vrijblijvend en vaak kunnen we met deze gegevens al een heel eind komen. Dit is geen garantie dat we altijd 100% kunnen zeggen wat er aan de hand is maar we beginnen altijd met meten.




Accu Service Holland

Rondenwaard 7
5236 WD 's-Hertogenbosch (Empel)
073-6445734
[email protected]

Bankrekening nummer : 1163.85.758 Rabobank
BIC : RABONL2U
IBAN : NL56 RABO 0116 3857 58
K.v.K. : 17189374
B.T.W. Nummer : NL816920850 B01
Accu Service Holland is onderdeel van B. Smetsers Beheer B.V.

Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

0
Vergelijk
Start vergelijking

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
← Keer terug naar de backoffice    Deze winkel is in aanbouw. Eventueel geplaatste orders zullen niet worden gehonoreerd of verwerkt. Verbergen