Menu
EUR

Gebruiksaanw. / Handleiding

Voor meer info zie ook de rubriek technische informatie en de rubriek Accu & werking.



BELANGRIJK:
Zorg ervoor dat u goed op de hoogte bent hoe u met het product moet omgaan.

Bewaar altijd de aankoopbon want deze heeft u nodig bij een eventuele garantie aanvraag.
Voor informatie kunt u ons altijd bellen op 073-6445734 of mailen naar [email protected]
De garantie gaat in op de datum die op de factuur staat. Op al onze accu's zit natuurlijk garantie: algemeen Dynac 2 jaar, LP motor 6 maanden op fabrieks fouten, materiaal fouten en productie fouten, NIET op capaciteit verlies, gebruikersfouten of (in)directe vervolgschade van de klant of derde.
 

VEILIGHEID:
In de meeste accu’s zit accuzuur, dit is een gevaarlijke stof en kan bij huidcontact of inslikken brandwonden veroorzaken en als het op u kleren komt brand het er doorheen. Als u toch onverhoopt morst spoel dit dan met een overvloed van water af. Tijdens het laden van een accu kunnen gassen ontstaan, zorg er daarom voor dat dit in een goed geventileerde omgeving gebeurt en weg van roken en vuur.



NIEUWE ACCU:
Alle accu’s die wij leveren zijn gevuld en geladen dus direct gebruiksklaar met uitzondering van sommige type motor accu’s (AGM motor en de LOOD/ZUUR motor). Het is nooit verkeert om de accu polen een beetje in te vetten met zuurvrije vaseline, dit voorkomt corrosie aan de polen. Een accu is vol als deze 12.5 volt of meer is gemeten over de + en -. 


ALGEMENE GEBRUIKSAANWIJZING:

- Als de accu enige tijd niet wordt gebruikt zoals bijvoorbeeld in de winter (camper, caravan, boot, motor, cabrio, oldtimer enz.) koppel dan altijd de accu klemmen los en zorg dat de accu volledig is geladen en dat het vloeistof niveau op peil is (alleen bij accu's met doppen moet u dat controleren).
- Controleer maandelijks het zuur niveau (bv. bij semi-tractie accu's) en zorg dat de accu platen 10 mm onder water staan anders bijvullen met gedestilleerd of gedemineraliseerd water, nooit met accuzuur.


- Open nooit een onderhoudsvrije gesloten, AGM, GEL of VRLA accu.
- Ook is het verstandig om elke maand de accu aan de lader te leggen met een goede accu- druppellader.
- Belangrijk is ook dat u een geschikte lader heeft voor de accu die u wilt laden / onderhouden, dit is bij alle accu’s belangrijk maar vooral belangrijk bij lithium en VRLA accu’s, ook is het van belang dat de lader niet te klein of te groot is maar aansluit op de Ah die u wilt laden, je kunt dit zien aan het aangegeven laadbereik van de lader. 
- Controleer of de accu goed oplaad zodat je geen over of onder belading krijgt want dit is later zichtbaar en dan vervalt de garantie. Je kunt ook gebruik maken van een druppel / onderhouds lader.
- Zet een accu altijd rechtop weg.
- Zorg ervoor dat de accu's in de winter vorstvrij staan en in de zomer niet in het directe zonlicht (koele droge plaats). 
- Bij twijfel of vragen mag u altijd bellen.


ACCU LADEN:
De startaccu (accu om de motor te starten) is in principe altijd vol, meteen na het starten laad de dynamo de accu helemaal vol, dit moet ook omdat deze accu's niet tegen ontlading kunnen. Semi tractie, AGM semi tractie en GEL accu's ook wel lichtaccu's, huishoudaccu's of boordaccu's genoemd kunnen wel tegen ontlading, zie dit als een oplaadbare batterij. Voorwaarde is wel dat u een geschikte lader heeft met voldoende capaciteit, hieronder vind u daar meer info over. Een veel gemaakt fout is dat als deze accu's half leeg zijn dat ze met rijden weer helemaal vol zijn. Dit is dus NIET het geval. Tijdens het rijden laad de dynamo de accu's wel bij (mits dit natuurlijk is aangesloten) maar halfvol kun je met rijden niet vol krijgen omdat de dynamo continue het zelfde voltage en vermogen oplaad. Een acculader heeft een laadprogramma met een hele curve om de accu's goed vol te krijgen. Het is dus belangrijk om regelmatig goed te laden met de acculader.

Gebruikt u de accu langere tijd niet zorg er dan voor dat de accu geladen is voordat u hem wegzet en vergeet hem niet met enige regelmaat op te laden, meestal is 1x per maand voldoende. Dit moet omdat een accu altijd lichte zelfontlading heeft en door regelmatig te laden blijft de accu mooi vol en dat is weer beter voor de levensduur. Je kunt ook gebruik maken van een druppellader, dan wordt de accu automatische in conditie gehouden. Het ontkoppelen van de accu is ook aan te raden omdat verbruikers (lampjes, alarm, elektronica ect) dan niet de kans krijgen de accu leeg te trekken.

Zorg ervoor dat u een lader heeft die geschikt is voor de te laden accu. Een veel gemaakte fout is dat men denkt dat een kleine druppellader elke accu geladen kan worden maar als je lader te klein is (te weinig capaciteit) dan krijg je de accu niet geladen ook niet al wacht u eeuwig. Bij een te grote lader kun je de accu opblazen. Het is bij bepaalde accu's ook belangrijk wat voor lader u heeft zoals bij de VRLA, LITHIUM, AGM en GEL accu’s want hier heeft u vaak een speciale lader voor nodig (of een lader met betreffende accu functie), doet u dit niet dan zullen er altijd problemen ontstaan. Ook belangrijk is de laadcapaciteit van de lader, wij hanteren de 10% regel dus 10% van de accu capaciteit moet u aan laadvermogen hebben. Dit mag zelfs tot 20% gaan, dus als u een 100 ah accu wil laden kan dat het beste met een lader van 10 Ampère. Niet alleen is de ampère belangrijk maar ook het voltage tijdens het laden.


Type accu Link naar accu soort Beste laadspanning Druppel spanning
Startaccu 6 volt "KLIK HIER"     7,2 volt 6,8 volt
Startaccu 12 volt  "KLIK HIER"   14,4 - 14,8 volt 13,6 Volt
Semi-tractie accu "KLIK HIER"   14,4 - 14,8 volt (periodiek egalisatie spanning tot 16 volt wenselijk) 13,6 volt
Deep cycle 6 volt "KLIK HIER"     7,2 volt (periodiek egalisatie spanning tot 8 volt wenselijk) Géén
Deep cycle 6 volt AGM "KLIK HIER"     7,3 volt laden 6,8 volt
Deep cycle 12 volt "KLIK HIER"   14,4 volt (periodiek egalisatie spanning tot 16 volt wenselijk) Géén
AGM dc (semi tractie) "KLIK HIER"   14,4 volt 13,6 volt
AGM EV "KLIK HIER"   14,6 tot 14,8 volt 13,6 tot 13,8 volt
AGM LP "KLIK HIER"   14,6 tot 14,8 volt 13,5 tot 13,8 volt
Gel LPCG "KLIK HIER"   14,4 tot 14,7 volt 13,5 tot 13,8 volt
Lithium LiFePO4 "KLIK HIER"   Max 15 volt Géén


Bij gebruik van zonnepanelen is het van belang dat de spanningsregelaar goed is ingesteld zodat onder of over belading wordt voorkomen. Gebruikt u de accu langere tijd niet zorg dan dat de accu geladen is, geladen gaan ze het langst mee.

De praktijk laat zien dat als de accu's niet meer goed functioneren de accu's of op leeftijd zijn of dat ze verkeerd geladen zijn, onder verkeerd geladen verstaan wij: 
-Niet of vergeten te laden
-Veel te kleine of te grote acculader
-Een lader die niet geschikt is voor de soort accu die geladen wordt
-Een defecte spanningsregelaar (veel te hoge of veel te lage laadspanning)
Een accu kan natuurlijk ook een fabrieksfout hebben ook wel cel sluiting genoemd, u merkt dan binnen 1-3 maanden dat de accu het begeeft en met een simpele test is dat ook te meten. Het percentage fabrieksfouten is door de vele controles en extra metingen wel zeer klein. 


ONDERHOUD EN VOLTAGE:
Als u bijvoorbeeld semi-tractie accu's niet goed onderhoudt gaan deze van binnen sulfateren en vervalt de garantie. U gaat dat dan merken doordat de accu veel sneller leeg is dan voorheen. Onderhouden betekent op tijd en regelmatig opladen (niet verder ontladen dan aangegeven) dus niet te diep ontladen, als dat wel gebeurt, verkort het de levensduur van de accu, dus zorg dat je de accu iedere keer oplaadt want een geladen accu gaat langer mee. Zorg ervoor dat het vloeistof peil op de juiste hoogte is dit voorkomt dat de loodplaten kromtrekken wat sluiting geeft. De accu altijd schoon en vorstvrij bewaren en regelmatig laden met een geschikte lader voor de accu die u wil laden en met de juiste capaciteit, zie voor meer info de Algemene gebruiksaanwijzing.

 
Percentage ontlading:
Start accu 20%
Semi-tractie accu 50%
AGM semi-tractie 70%
Deep cycle 80%
GEL 80%
VRLA 100%
Dit zijn richtlijnen van de fabrikant, als u dieper ontlaad verkort dit de levensduur aanzienlijk.


ACCU PAKKET:

Als u een accu pakket heeft (meerdere accu's aan elkaar gekoppeld) bijvoorbeeld semi tractie, AGM, GEL, VRLA accu's bij bijvoorbeeld een vrachtwagen, camper, boot, scootmobiel, rolstoel ect. is het niet verstandig om 1 accu te vervangen. Het kan wel als u een nieuwe heeft gekocht en u wilt er binnen 3 maanden een bij plaatsen. Daarna zal de kwaliteit van de nieuwe vervangen accu snel teruglopen naar de kwaliteit van de al aanwezige accu's en dat is vaak al een stuk minder omdat deze vaak al niet meer nieuw zijn en daardoor vervalt de garantie. VRLA accu's moeten ALTIJD gelijke spanning hebben dit mag 0,1 volt afwijken.

Ook belangrijk is dat als u het accupakket vervangt er vergelijkbare accu's terug geplaatst dienen te worden, doet u dit niet moet u wel eerst goed kijken of de lader geschikt is en voldoende vermogen heeft. Zomaar andere of grotere accu's plaatsen kan dus niet altijd zomaar blindelings gedaan worden.

HOE MOET U MET ACCU'S VAN EEN SCOOTMOBIEL OMGAAN?
Automatische acculader:
De acculaders die geschikt zijn voor de scootmobiel accu’s (wordt er meestal standaard bijgeleverd) zijn volautomatische laders. Deze acculaders worden door middel van een microprocessor aangestuurd en hierdoor heeft u een optimaal laadproces. Het is belangrijk om de batterijen goed op te laden en te wachten totdat de lader vol aangeeft. Laad de accu’s nooit met een gewone acculader zoals je voor een auto of motor gebuikt.

LET OP!  Rijd uw scootmobiel nooit helemaal leeg, dit is slecht voor de accu’s.

Wanneer moet u de accu’s opladen?
Wanneer u dagelijks lange afstanden met de scootmobiel rijdt, legt u de accu’s ook dagelijks aan de acculader. Dat kunt u doen wanneer u thuiskomt en de scootmobiel die dag niet meer gebruikt. Ontkoppel de lader pas wanneer het lampje ‘GROEN’ brand.

Wanneer u de scootmobiel regelmatig gebruikt en kortere afstanden rijdt, dus elke keer bijvoorbeeld maar 10 % uit de accu word gebruikt hoeft u hem niet telkens op te laden. Het is belangrijk de accu’s op te laden wanneer deze voor ongeveer 50% zijn ontladen of minimaal 1x per week.

Als de scootmobiel af en toe wordt gebruikt is het belangrijk om de accu’s minimaal 1 keer per maand op te laden om de accu’s te onderhouden. Tenzij u van plan bent om een lange rit te maken, zorg dan dat de accu’s van te voren zijn opgeladen.

LET OP: Het is belangrijk om ALTIJD de laadcyclus helemaal af te maken. Dus gebruik de scootmobiel pas wanneer de batterijen volledig zijn opgeladen en trek niet zomaar de stekker van de lader uit het stopcontact.

Diverse invloeden op de accu
Er zijn diverse dingen die invloed op de accu’s hebben, denk hierbij aan het weer, rijomgeving, rijgedrag, leeftijd acculader, leeftijd accu’s en het gewicht van de bestuurder. Hoe kouder het is hoe minder ver u kunt rijden, laad de accu’s daarom ook in een verwarmde ruimte op. Uw rijgedrag heeft ook invloed, denk aan: de snelheid, onverharde of verharde paden, veel optrekken en remmen. De leeftijd van de accu’s en de lader, op den duur gaan de accu’s en de lader (een acculader verliest door de jaren vermogen) slijten, dus ieder jaar rijd u minder kilometers. En als laatste u gewicht, u begrijpt dat bij een zwaar persoon de motor harder moet trekken.

Accu’s vervangen
De lader die bij de scootmobiel zit is afgestemd op de accu’s die erin zitten, dus als u de accu’s vervangt kunt u het beste gelijkwaardige accu’s terug plaatsen. Je kunt niet zomaar zwaardere / grotere accu’s plaatsen, eerst moet je laten controleren of je lader wel geschikt is dus voldoende vermogen heeft. Doet u dit niet en blijkt u acculader te klein dan zullen de nieuwe accu’s eerder defect gaan.

Welke accu moet ik hebben?
Weet u niet welke accu’s u moet hebben stuur ons dan de afmetingen en een foto van de bovenkant van de huidige accu’s en een foto van de gegevens die achter op de lader staan, wij zoeken het dan uit en sturen u dan een link van een vergelijkbare accu.


ACCU MONTEREN EN DEMONTEREN:

Voor een uitgebreide uitleg klik "HIER"
Zorg altijd voor een goed geventileerde ruimte, niet roken en geen open vuur of vonken bij de accu. Bij een accu kunnen door het laden gassen vrijkomen.
- Verwijder de sleutel uit het contact.
- Dan eerst de - pool losmaken (meestal zwarte kabel), daarna de + pool losmaken (meestal rode kabel).
- Schroef dan de beugel of klem los waar de accu mee vastzit en neem de accu eruit.
- Plaats de nieuwe accu en monteer de klem of beugel weer.
- Sluit eerst de + pool weer aan, zorg ervoor dat de + nergens tegen aankomt, dit veroorzaakt sluiting.
- Als laatste sluit je de - pool aan en kun je de auto weer starten.
- Met een multimeter kun je dan de laadspanning nog controleren, deze zit tussen de 13,8 en 14,8 volt.
De oude accu kunt u bij ons of de milieustraat van de gemeente inleveren. Bij sommige auto's moet er een memory saver aangesloten worden voor de accu wordt vervangen om storingen te voorkomen en het behouden van bijvoorbeeld de radio code. Dit kunnen wij uiteraard voor u kosteloos doen. Gooi een oude accu nooit zo maar weg, u kunt het bij ons of de milieu straat van de gemeente gratis inleveren, deze worden dan gerecycled om het milieu te sparen.
LET OP !
Bij veel nieuwe modellen auto's is het noodzakelijk dat er stroom op het elektrisch systeem van de auto blijft staan, hiermee voorkom je storing in het management systeem.

Printversie van: Hoe vervang ik een accu.

PARALLEL SCHAKELEN VAN ACCU’S:
Parallelschakelingen worden toegepast om meer capaciteit te krijgen, dit kan als je de beide (+)Plussen met elkaar verbind en de beide (-)minnen met elkaar verbind.
De capaciteit verdubbeld dan maar het voltage blijft gelijk.
Belangrijk is wel dat de accu’s dezelfde capaciteit, voltage en leeftijd hebben, als dit niet het geval is dus ongelijke weerstand dan zal de accu minder lang meegaan en er dus eerder uitval zijn.
Dus plaats of koppel NOOIT nieuwe en oude accu’s aan elkaar.
Ook moet u er voor zorgen dat de kabels dezelfde lengte hebben.
En natuurlijk moet de lader op de juiste manier ingesteld zijn.


SERIE SCHAKELEN VAN ACCU’S:
Als u de accu’s serie schakelt wordt de (+) Plus van de ene accu gekoppeld aan de (-) Min van de andere accu gekoppeld, waardoor er gelijke spanning door alle accu’s loopt.
De capaciteit blijft hetzelfde maar het voltage tel je bij elkaar op.
Hier is het dus ook belangrijk dat de leeftijd van de accu’s gelijk is en u dus NOOIT nieuwe aan oude accu’s koppelt.


SCHEMA TEKENING VAN SCHAKELINGEN:
Hieronder ziet u diverse schakel mogelijkheden, koppel NOOIT nieuwe aan oude accu's.




KABELDIKTE BEREKENEN:
Hieronder laten we enkele simpele berekeningen zien om de kabeldikte te berekenen, dit kan natuurlijk afwijken maar we hebben dit gedaan om u een idee te geven van hoe het moet. Ook geven we enkele tips waar u rekening mee moet houden.

- Rond de getallen altijd naar boven af oftewel afronden naar de eerst bovenliggende kabeldikte.
- Nog een advies is om alles ze dicht mogelijk bij elkaar te plaatsen zodat de kabels zo kort mogelijk zijn.
- Lange kabels betekent veel verlies, dit is vooral bij 12 en 24 volt (hoe hoger de spanning hoe minder verlies).
- Hoe dikker de kabel des te minder weerstand des te minder verlies.
- Bij te dunne kabel kan de weerstand zo hoog worden dat de kabel warm wordt, hierdoor neemt het voltage af.

Voorbeeld omvormer t/m 3 meter afstand:
Je hebt een omvormer van 350 watt en een 12 volt accu dan ziet het er als volgt uit,
350 watt : 12 volt = 29,2 ampère x 3 meter x 0,2 = 17,5 mm²
Dit rond je af naar boven dus wordt het 20 mm², dikker mag altijd.

Voorbeeld acculader:
Acculader 20A met 2,5 meter kabel ertussen
Stroom (ampère) x afstand (meter) x 0,2 = kabel (mm²).
20A x 2,5 meter x 0,2 = 10 mm²

Voorbeeld dynamo:
Dynamo van 50A met 0,5 meter afstand naar de accu
50A x 0,5 meter x 0,2 = 5 mm²

Bij te dunne kabel kan het dus zo zijn dat u makkelijk 1 - 2 volt verlies heeft op enkele meters afstand wat weer betekent dat het niet goed werkt. Let dus op wat u doet en doe nooit zomaar iets.


WAT IS SULFATERING:
Dit treedt vaak op als de accu niet goed of onvolledig geladen wordt / is. Ook als de accu ergens langere tijd ontladen heeft gestaan treed dit op. Als de accu te vaak te diep ontladen wordt is de kans op sulfatering zeer groot. Vaak is de laadspanning van de dynamo (13.8-14.8 volt) dan niet goed of is de lader niet goed ingesteld, u denkt dan dat de accu vol is maar dit is dan niet het geval (bij sulfatering is de vloeistof troebel). Het gevolg van sulfatering is dat er altijd blijvend capaciteitsverlies optreed wat betekent dat de accu weer snel leeg is, dit is niet meer te verhelpen. Dit valt nooit onder de garantie omdat het ontstaat door slecht onderhoud. Het is dus van groot belang dat de accu goed geladen wordt met de juiste spanning en met de juiste lader op de juiste instelling.



AGM MOTOR ACCU VULLEN:
AGM motor accu’s worden ongezuurd en ongeladen geleverd, deze moet u altijd zelf vullen en laden, hierdoor heeft u altijd een verse accu. De AGM motor accu’s worden altijd geleverd met een speciaal zuurpakket, dit zuurpakket bestaat u 6 cellen met daarin precies voldoende zuur voor elke cel. Vul de accu pas wanneer u hem nodig heeft en voordat u gaat vullen is het verstandig om eerst de afmetingen en de pool positie (+-) te controleren want gevulde accu’s kunnen NIET retour.
U gaat als volgt te werk:
- Zet de accu (het liefst buiten) op een vlakke stabiele ondergrond.
- Trek de rode strip aan de bovenzijde van de accu.
- De aluminium folie op het zuurpakket laten zitten.
- Zet het zuurpakket recht en onderste boven op de accu / vulopeningen en druk deze door, hierdoor doorbreekt u de aluminium folie.
- U zult zien dat de cellen langzaam leeglopen (luchtbelletjes).
- Als alle cellen leeg zijn kunt u het zuurpakket eraf halen en weggooien, voorkom dat u knoeit.
- Laat de accu een half uur tot 1 uur rusten waarna u de los bijgeleverde sluit strip in de vulopeningen drukt.
- Nu is de accu verzegeld en hoeft u de accu nooit meer bij te vullen.
- Als laatste kunt u het beste de accu nog even aan de lader leggen om hem helemaal vol te laden.
Vanaf nu hebt u een perfecte onderhoudsvrije gesloten AGM accu.



LOOD/ZUUR MOTOR ACCU VULLEN:
Lood / zuur motor accu’s worden ongezuurd en ongeladen geleverd, deze moet u altijd zelf vullen en laden, hierdoor heeft u altijd een verse accu.
Deze motor accu’s worden niet standaard geleverd met een zuurpakket, als het er standaard bij zit is dit duidelijk op de foto te zien, in de fles(sen) zit precies voldoende zuur voor de accu.
Vul de accu pas wanneer u hem nodig heeft en voordat u gaat vullen is het verstandig om eerst de afmetingen en de pool positie (+-) te controleren want gevulde accu’s kunnen NIET retour.
U gaat als volgt te werk:
- Zet de accu (het liefst buiten) op een vlakke ondergrond en verwijder het rode dopje aan de zijkant.
- Haal de schroefdopjes uit de accu en zorg ervoor dat u die goed bewaard.
- Vul elke cel met zuur tot aan het streepje van maximum.
- Als u alle cellen heeft gevuld laat u de accu een half uur tot 1 uur rusten.
- Controleer dan het niveau en als het nodig is kunt u het nog wat bijvullen.
- Als alles op peil staat kunt u de dopjes weer terug plaatsen.
- Als laatste kunt u het beste de accu nog even aan de lader leggen om hem helemaal vol te laden.
Nu de accu klaar is kunt u hem altijd weer bijvullen met demi water, NOOIT met accuzuur.


Ga altijd voorzichtig om met accu's en zorg altijd dat er geen kinderen in de buurt zijn. 
Wij doen ons uiterste best om alles zo duidelijk en helder mogelijk te vermelden. Mocht u toch nog iets niet begrijpen dan mag u altijd bellen of mailen. Als u nog tips heeft kunt u deze altijd mailen die zijn van harte welkom.



Accu Service Holland

Rondenwaard 7
5236 WD 's-Hertogenbosch (Empel)
073-6445734
[email protected]

Bankrekening nummer : 1163.85.758 Rabobank
BIC : RABONL2U
IBAN : NL56 RABO 0116 3857 58
K.v.K. : 17189374
B.T.W. Nummer : NL816920850 B01
Accu Service Holland is onderdeel van B. Smetsers Beheer B.V.

Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

0
Vergelijk
Start vergelijking

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
← Keer terug naar de backoffice    Deze winkel is in aanbouw. Eventueel geplaatste orders zullen niet worden gehonoreerd of verwerkt. Verbergen