Over Citroen Ami
De Citroën Ami, geïntroduceerd in 1961, was een innovatief en compact voertuig dat door Citroën werd gepositioneerd als een goedkope en praktische oplossing voor stedelijke mobiliteit. De Ami werd ontworpen om te profiteren van belastingvoordelen voor kleine voertuigen en was bedoeld om een betaalbaar alternatief te bieden voor stedelijke bewoners.
De Ami werd aangedreven door een 602 cc luchtgekoelde viercilinder boxermotor, die ongeveer 29 pk produceerde. Deze motor was gekoppeld aan een vierversnellings handgeschakelde transmissie, wat resulteerde in een topsnelheid van ongeveer 100 km/u. Het ontwerp van de Ami leunde sterk op de 2CV, met een eenvoudiger en functioneler uiterlijk.
Het voertuig was opvallend door zijn asymmetrische ontwerp, met een opklapbare voorruit en een zeer compacte carrosserie. Het interieur bood basisvoorzieningen, met ruimte voor twee tot vier personen, afhankelijk van de uitvoering. De Ami had een praktische carrosserie met een opvallende neus en een simpele, maar robuuste afwerking.
De Citroën Ami was succesvol in het aantrekken van een breed scala aan klanten door zijn betaalbaarheid en praktische kenmerken. Het model wordt vandaag de dag nog steeds herinnerd als een van Citroën's meest iconische en invloedrijke voertuigen uit de jaren 60.
Advies
Helaas komt het nog vaak voor dat mensen de verkeerde accu kiezen, waardoor we altijd adviseren een expert er naar te laten kijken. Op die manier kunt u beschadiging van uw Citroen voorkomen. Bij twijfel vragen we u ons de volgende informatie op te sturen:
- Een foto van de bovenkant met de zichtbare + en -
- Eventuele nummers op de accu
- De afmeting van uw accu (lxbxh)
- Uw kenteken.
Op die manier kunnen wij u geheel gratis een advies geven over uw Citroen accu. De informatie kunt u eenvoudig versturen via WhatsApp (073-6445734) of via de mail ([email protected]). Ook is het mogelijk om met uw accu langs te komen in onze winkel.
Belangrijk!
Zorg ervoor dat dezelfde technologie wordt gebruikt wanneer je de accu vervangt, dus AGM moet worden vervangen door AGM en EFB door EFB. Het niet naleven van deze richtlijnen kan resulteren in schade aan de accu en aan het voertuig zelf.
Waarschuwing: De onderstaande gegevens kunnen afwijken. Voor het juiste resultaat is het belangrijk om ook het model en het bouwjaar van uw voertuig te controleren.
Merk | Model | Motor | Type | Bouwjaar vanaf | Bouwjaar tot | Brandstof | PK | PREMIUM |
Citroën | Ami 6/8 | 6 | Saloon | 1963 | 1968 | Benzine (Oct.95) | 54459L | |
Citroën | Ami 6/8 | 6 | Saloon | 1968 | 1969 | Benzine (Oct.95) | 54459L | |
Citroën | Ami 6/8 | 8 | Saloon | 1969 | 1977 | Super (Oct.98) | 54459L | |
Citroën | Ami Break | 6 | Estate | 1968 | 1969 | Benzine (Oct.95) | 54459L | |
Citroën | Ami Break | 8 | Estate | 1969 | 1977 | Super (Oct.98) | 54459L | |
Citroën | Ami Break | Super | Estate | 1973 | 1977 | Super (Oct.98) | 54459L | |
Citroën | Ami Super | Super | Hatchback | 1973 | 1977 | Super (Oct.98) | 54459L |